קליטת עובד חדש היא הרבה יותר מלתת לו שולחן ומחשב. האונבורדינג, אותו תהליך שבו עובד חדש מצטרף לחברה, הוא קריטי להצלחתו ולהשתלבותו המהירה בצוות. וכאן נכנס לתמונה המרצ'נדייז (או בשפתנו: SWAG) – אותו ציוד ממותג שמחבר את העובד לתרבות החברה, כבר מהרגע הראשון.
אז למה בעצם חשוב כל כך להשקיע בתהליך אונבורדינג? מחקרים מראים שעובדים שמקבלים תהליך קליטה טוב יותר נוטים להישאר בחברה לאורך זמן. לדוגמה, מחקר שפורסם על ידי Harvard Business Review מצא כי 69% מהעובדים עם תהליך אונבורדינג מוצלח צפויים להישאר בחברה למשך שלוש שנים לפחות. נתון מדהים, נכון? אבל זה לא נגמר כאן. תהליך אונבורדינג יעיל לא רק שומר על העובדים בחברה, אלא גם מחזק את הקשר שלהם עם התרבות הארגונית ועם ערכי החברה – וזה בדיוק מה ש-SWAG טוב עושה.
מרצ'נדייז ממותג הוא יותר מעוד מתנה נחמדה – הוא כלי חזק שמחזק את תחושת השייכות של העובד החדש. מחקר שנערך באוניברסיטת וורטון הראה כי 85% מהעובדים שמקבלים מרצ'נדייז ממותג מרגישים מעורבים יותר בתרבות החברה. וזה לא סתם תחושת בטן – זו עובדה שמגובה במחקר. דמיינו את זה: עובד חדש מגיע ליום הראשון שלו בחברה, והוא מקבל ערכת SWAG מותאמת אישית עם הלוגו של החברה – חולצה מגניבה, כובע, תיק לפטופ, ואפילו מחברת מעוצבת. זו לא רק דרך נחמדה להגיד "ברוך הבא", אלא גם דרך חזקה לחבר אותו מיד לערכים ולחזון של החברה.
כשמדובר ב-SWAG, התאמה אישית וקריאטיביות חשובים הרבה יותר מהעלות עצמה. חשוב שהמרצ'נדייז ישקף את הערכים והתרבות של החברה, אבל גם יתאים לצרכים של העובד החדש. מחקר של McKinsey מצא ש-70% מהעובדים מרגישים מוטיבציה רבה יותר כשהם מקבלים מרצ'נדייז מותאם אישית. זה אומר שההשקעה בהתאמה אישית – גם אם היא דורשת מעט יותר מאמץ – מניבה תוצאות משמעותיות בהשפעה על שביעות רצון העובד.
ערכי הליבה הם העקרונות והאמונות שמנחים את החברה בפעילותה היומיומית, והם מהווים את הבסיס להחלטות העסקיות, לאסטרטגיות, ולתקשורת הפנים-ארגונית. כדי לחבר את ערכי הליבה למרצ'נדייז, יש לחשוב על מוצרים שממחישים ומבטאים את אותם ערכים בצורה ברורה ומוחשית. לדוגמה:
אם החברה מתמקדת בחדשנות, ניתן לבחור במוצרים טכנולוגיים כמו גאדג'טים מתקדמים או ערכות עבודה דיגיטליות שמדגישות את הפן החדשני.
אם הקיימות היא ערך מרכזי, יש לבחור במוצרים אקולוגיים כמו בקבוקים רב-פעמיים, שקיות ממוחזרות או עטים מתכלים, שממחישים את המחויבות של החברה לסביבה. ערכי בריאות יכולים להתבטא במוצרים כמו ציוד כושר ממותג, כלי אוכל בריאים או מוצרים לקידום אורח חיים בריא.
עבור חברות שמקדמות ערכי קהילה ושיתוף, ניתן לבחור במוצרים שמדגישים את הערך של עבודת צוות ושייכות, כמו משחקים חברתיים או כלי עבודה המיועדים לשימוש קבוצתי.
הבחירה במרצ'נדייז שמחוברת לערכי הליבה של החברה לא רק מעשירה את חוויית האונבורדינג, אלא גם מחזקת את תחושת השייכות של העובד החדש, ומסייעת לו להבין את התרבות הארגונית ולהזדהות עמה מהיום הראשון.